travarna

Alla inlägg den 30 oktober 2015

Av Travarna - 30 oktober 2015 20:47

I onsdags så gjorde jag lite Hästgodis då jag ska försöka få Tess att gilla något, då hon bara äter morötter som man inte alltid har hemma.

Det du behöver:
5dl Havregryn
2,5dl Mjöl
1,5-2dl Sirap. ( Så mycket som behövs för att de ska sitta ihop )
Man kan även ha i riven morot eller äpple men hade inte det hemma. Men om man vill ha det så är det viktigt att det inte är blött.

Sen så häller du ner allt i en skål och blandar. Jag blandade först med en typ slev och sen arbetade jag degen med händerna.

När det är klart så ska det typ se ut såhär. Då är det dags att göra bollar av degen. Bollarna ska MAX vara 1,5cm i diameter för bästa resultat. Mina blev dock lite större men det blev bra ändå.

När du har rullat bollarna så är det dags att sätta in dom i ungen på 180 grader i 10-15min. Dom är klara när de har blivit gyllen bruna. Det blir ca 20-25 st beroende på storlek.

Sen när de är klara ska du ta ut dom och låga dom svalna. Dom kan vara lite mjuka när du tar ut dom men de blir hårda när det har svalnat. Om du vill att dom ska hålla längre och inte mögla så kan du frysa in dom. Sen när du ska ha godiset så tar du fram så många du vill ha och låter dom ligga framme i ca 1 timme innan.

Jag har dock inte varit hos Tess än så vet inte om hon gillar dom men både Donna och Lucky ville ha mer så gissar på att dom blev goda. Ha en bra kväll! ~E

Presentation


Välkommen till våran blogg! Här kommer vi skriva om allt från vardag till hästar!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Vi älskar er!


Ovido - Quiz & Flashcards