travarna

Alla inlägg under november 2015

Av Travarna - 30 november 2015 18:55

Idag så red vi lite på åkern. Det var jag Karin och Jonte som red. Det var tänkt att vi skulle rida runt hela men Ester ville inte gå mer för att hon har ont i hoven. Så hon vägrade att gå åt det hållet utan ville bara hem. Så det blev en kort tur, men bättre än ingen. Men på vägen hem så sparkar Fajk åt Ester som går bakom och hon ställer sig på bakbenen så Jonte hoppr av i farten. Som tur var så landade han på fötterna. Han höll kvar henne och ingen blev skadad. Tess reagerade inte så mycket. Hon var faktiskt väldigt lugn idag. Hon lyssnade bra på mina halter men när vi red hen igen så ville hon springa. Så då var hon lite på tårna men hon lyssnade ändå ganska bra.


Jag har ju ridit med hackamore på henne ett tag och jag tycker det funkar ganska bra. Det sitter dock lite förlångt ner så är lite rädd att jag ska knäcka nosryggen på henne. Men hon lyssnar när jag ber henne att gör halt vilket är väldigt bra. Ute på tur när hon blir stark så lyssnar hon men kan ibland för några sekunder inte alls lyssna på trycket när man ska sakta av. Jag tycker dock det är väldigt svårt att svänga henne till vänster om man tex skalägga en volt eller liknande för hon är väldigt stum i den sidan då. Så hon kan vara lite svårstyrd om man ska göra "snävare" svängar. Jag ska fortsätta ride med hackamore men ska även testa lite andra bett för att se hur hon går på dom. Men under vintern så tror jag att hon får gå på det här då hon fortfarnde inte lyssnar till 100%


Imorgon ska jag jobba i stallet som vanligt. Det är kul att man känner en liten slant för att han hjälper till där. Pengarna kommer gå till häst saker så antar att Tess kommer få lite nya saker sen. Jag tror även att barnen i nybörjar gruppen som jag hjälper till med ska galoppera för första gången imorgon så det blir mycket springa.


På onsdag så ska jag ha Tessi! Längtar redan! Jag förstår inte hur mycket jag kan sakna henne när jag redan har varit där. Jag gissar på att hon har vunnit mitt hjärta. Om jag kunde så skulle jag vara där varje dag. Men hon får lite vila imorgon som hon verkligen förtjänar efter denna undarbara helg! Hon har gått så bra och är så nöjd med henne! Min finatse lilla ängel! Jag tror faktiskt inte att jag skulle ha kommit såhär långt i min ridning som jag har gjort den senaste månaden om jag inte hade haft henne. Hon har lärt mig så mycket på så kort tid och jag hoppas verkligen att vi kommer lära mycket mer av varandra. Hon är faktiskt den hästen jag kommit närmast på såhär kort tid och det säger väldigt mycket! Min finaste och underbaraste tjej! Vi föralltid! ~E

Av Travarna - 29 november 2015 19:30

I helgen så sov jag ju över hos Cajsa. Vi hade jätte trevligt. På lördagen så red vi ut en sväng på grusvägen. Tess gick jäte bra och lyssnade på mina hjälper. Vi galopperade också och det gick jätte bra när hon väl förstod att hon fick galoppera. På hemvägen var hon piggare och ville galoppera hela tiden. Så det fick bli skritt eftersom att hon ska lära sig att hon inte får göra vad hon vill. Vi red lite i paddocken sen men då tjurade hon ihop hon ville absolut inte gå framåt. Så ridpasset slutade dåligt vilket inte var bra men jag kunde inte få henne att gå framåt.

 

Idag så red vi i paddocken. Jag red barback och vet inte hur Cajsa kunde lura i mig det då Tess är pigg och väldigt tjurig i paddocken. Men jag red iallafall barbacka och det gick jätte bra! I början var hon tjurig som igår eftersom att vi avslutade dåligt. Men sen gick det väldigt bra! Jag övade bara halter så kanske inte den roligaste träningen men jag fick henne att stanna när jag ville det och har lärt henne att gå framåt men väldigt små och osynliga hjälper. Det funkade jätte bra utan sadel då hon lyssnade bättre. Hon var även skönare att sitta på en vad jag trodde. Vi travade även några steg och det gick bra. 


Vi städade även våra skåp och jag bytte till ett annat skåp där det fanns hyllor i, så nu får vi plats med våra saker. Hon har inte speciellt mycket saker men det kommer nog bli fult snart. Ska nog fixa lite imorgon också om jag hinner.


Imorgon blir det utritt med Karin. Hoppas att Tessi sköter sig lika bra då! ~E

 



Av Travarna - 27 november 2015 20:07

I torsdags så red jag ju på karslund. Han inte blogga på kvällen för att jag gjorde annat.


Men vi börjar med mitt vanliga ridpass alltså det andra på dagen. Då red Jag Braveheart, jag förstår inte varför jag inte fick Donna eftersom att det är hon jag rider igentligen och hon är inte skaddad eller sjuk. Men iallafall gick det ganska bra. Han gick fint och var piggare än förra gången vilket var bra då han hade lite mer fart i galoppen! Hon får helt klart godkänt av mig.


Så kommer vi till profilen. Jag skulle ha fått Don Kong igen men lyckades lura av mig honom och fick då min älskade Tammie igen som jag rider igentligen. När vi hade gjort iordning dom så sparakde hon sig själv flera gånger under magen och jag tänkte "Har du kolik eller?" Hon slutade när vi började gå och hon gick som vanligt. Vi satt upp och hon ville inte riktigt stå stilla där inne i ridhuset när jag hade sutit upp på henne så jag la 2 volter för att få henne att stå stilla. När Åsa våran ridlärare frågar om vi är klara så går Tammie ner på knä och lägger sig. Jag hoppar naturligtvis av och jag hade rätt i det hela. Hon hade fått kolik. Så jag gick tillbaka med henne till stallet och sadlade av osv. Hon fick betforvatten av ridlärarna och Lisa gick med henne. Jag tycker så otroligt synd om henne. Min älskade lilla ängel. Jag hoppas att allt blir bra snart så att hon slipper lida.


Här ligger hon ner i boxen. Ja, jag vet att hästar som har kolik inte ska ligga ner men vi höll koll på henne och hon fick bara ligga ner i 10 min. Sen så rörde vi på henne igen.

Senare på kvällen så åkte jag och Cajsa till Karin för att mysa lite. Det var en jätte trevlig kväll med mycket skratt. Jag fick även en jätte fin tavla av Cajsa som det står massor av fina saker på!


Idag fick jag äntligen rida min fina bebis igen! Har varit utan honom i 3 veckor! Han fick 3 damp ryck på åkern och försökte kasta av mig, men jag satt kvar. Sen så red vi lite i paddocken och han tyckde att det var kul att få galoppera lite. Han var jätte svettig när vi kom tillbaka till stallet. Men nu vet jag varflr jag älskar honom så mycket! Det är bara för att han är som han är. Jag skulle kunna leva utan dom där damp rycken men allt annat är så underbart med honom!


Ikväll ska jag sova hos Cajsa! Jag ska starx åka så måste packa nu. Men det kommer att bli en jätte rolig kväll! Vi kanske ska rida imorgon, men vi får se! Ha en bra helg nu! ~E

Av Travarna - 24 november 2015 20:41

Ja idag har man inte gjort speciellt mycket.

Jag var hemma från skolan idag för att jag inte mådde speciellt bra, det är bättre nu och jag ska till skolan imorgon. Idag har jag bara läst och skrivit på svenska uppgiften och får även inte glömma att jag hade så tråkigt att jag städade mitt rum som, vilket var väldigt bra då det behövdes...


Nu ikväll så har jag även bakat muffins till Antes kalas imorgon, då inte Karin hade "tid" till att göra det eller så orkade hon helt enkelt bara inte. Men det är vad jag har roat mig med denna kväll. Annars så har jag bra kollat på tv och pratat med kompisar. 


Imorgon efter skolan så blir det lite ridning på min finaste Tessi! Vet dock inte hur jag kommer ut till stallet då jag senast måste vara hemm 17.30 imorgon då jag typ ska vara hos Karin kl 18.00 och måste hinna duscha imellan. 


För er som tycker att jag skriver väldigt mycket om Karin så är det för att det har hänt lite saker, så jag pratar och tillbringar mycket tid med henne just nu..., så inget ni behöver fråga om.


Ha nu en fin kväll! ~E



Av Travarna - 23 november 2015 21:57

Förlåt för att jag inte har bloggat på hela helgen, men det har hänt lite saker.


I fredags så skulle jag rida Steffe med tjur gubben ville absolut inte komma in så han fick stå kvar där ute och vara tjurig så jag gick till Tess och tog in henne och borstade lite på henne istället. Så blev tyvärr ingen ridning. 


På lördags förmiddagen så var jag på 40-års kalas då min fabror fyllde 40. Jag fick då träffa min kusin Hanna som jag inte har träffat på jätte länge, nästan inte på ett år! Så det var trevligt. Sen lite god tårta på det!


I lördags kväll så skulle vi ha varit hos Karin och kollat på film men hon kunde inte så jag och Cajsa sov över hos Nelly istället. Vi hade en av de bättre kvällarna på länge vilket var väldigt roligt! Jag tror vi snart ska göra om det men denna gång får vi hoppas på att Karin blir med! Vi kollade lite på film, spelade spel och sprang runt lite. Vi gick även över till Karin för att kolla så att hon hade det bra bara för att hon gjorde det med oss. 


På söndags morgonen så kom Karin över och gjorde pannkakor till oss! Sen så åkte vi till stallet och red lite på åkern! Det var jätte mysigt men väldigt kallt ute. Vi red bara ett varv runt åkerna för att allt var fruset och ingen hade broddar. Det var jag, Nelly, Cajsa, Thea och Jonte som red. Jag red med hackamore på henne och hon gick jätte bra på det, vilket är väldigt bra eftersom att hon inte lyssnar på betet. Så nu har hon nästan lärt sig att stanna vilket är väldigt bra då allt kommer bli mycket lättare. 


Senare på kvällen hände det lite sker som jag inte kommer ta upp. Men förutom det som hände på söndagskvällen så har helgen helt klart varit en av det bättre då jag har fått vara med dom som betyder mest för mig!


Idag gick Tess också ganska bra. Vi red en sväng i skogen. Det var väldigt mörkt då jag inte hade någon pannlampa vilket var väldigt dåligt av mig men jag hittade ingen. Men allt gick bra. Hon vart lite tjurig men inget större. Vi red ganska sent idag så jag kom hem kl 20.45 Jag red ut med Cajsa och Elins dotter.


Jag ska ha Tess på onsdag också och då ska jag rida med Nelly. Sen på kvällen så tror jag att ja ska till Karin då hennes son fyller år! Så då blir det tårta! ~E

 

 

Av Travarna - 19 november 2015 23:13

Idag på profilen red vi Dressyr och gissa vem jag red! Don Kong! Nej ush! Jag passar verkligen inte på honom. Han är bred som ett berg och är seg som en snigel och är framtung! Inget gick bra på det Ridpasset! Han galopperar typ stillastående.., Tess galopperar bättre än vad han gör och hon bara rusar så detta säger mycket! Så det Ridpasset gillade jag inte.., plus att man blir så trött så man inte ens kan andas.

Andra Ridpasset hoppade vi! Vilket är roligt. Men gissa vem jag fick då! Jo Braveheart! Han är min gammla sköthäst. Men snälla jag orkar inte en till singel. Han kan knappt galoppera han heller! Nej nej nej! Ridpassen var bara en ren katastrof idag! Han hoppade men det fick ju inte fort. Knappt 1km/h! Är så missnöjd med dagens ridpass!

Imorgon blir det utritt på tjockis! Får hoppas på att det går bättre men gissar på att det blir kaos! Jag ska rida ut med Nelly och Hanna.

God natt! ~E

Av Travarna - 18 november 2015 16:36

Eftersom att Tessi har rött så kommer denna outfit bli röd enbart för att jag själv vill ha sakerna och tycker det är lättare att göra en outfit till en häst då man vet vilka färger den passar i! Allt detta kommer från Hööks!


Schabrak 249kr

Huva 99kr

Benskydd 179kr

Pannband 399kr

Freejumps 2490kr


Freejumps är dock bara lyx om man har! Denna outfit är fin utan dom också men eftersom att detta är saker jag skulle vilja ha på en tävling så tar jag med dom! Tar dock inte med något specielt träns i denna outfit denna gång.


Pris för allt tillsammans: 3416kr


Hoppas ni får någon insperation! ~E


 

 

 




 

Av Travarna - 17 november 2015 21:06

Nu när vintern närmar sig och det blir kallt så kan man inte göra allt man vill för att kylla och is förhindrar det man vill göra. Här skriver jag några saker jag vill göra, ni kanske får något tips på vad man kan göra i denna kylla.


Det jag vill och har tänkt att gör i vinter är att pölsa i snön om det kommer någon vilket jag hoppas att det gör då det alltid har varit en dröm att få göra det. Helst så ska det vara minst 50cm snö på stubbåkern så att dom får arbeta lite. En annan sak vi kanske skulle göra är att åka pulka bakom häst vilket vi får se om vi gör..


En annan sak är att jag vill ha julfotografering med hästarna. Jag önskar mig en kamera i julklapp men vet ju dock inte om jag kommer få en men vill ändå ha fina julbilder på hästarna då vi behöver det till bloggen och även fint att ha. Man kan även göra julkort av dom.


Om det kommer mycket snö så tror jag att jag ska rida barbacka för första gången på henne då det är mjukt om man trillar av med dock så drar hon på åkern så kanske inte en sådan bra idé. 


Jag längtar även till att man kan julpynta lite i stallet så att det blir mysigt och även göra något gott till hästen för att fira att julen är här. 


Om jag ska sätta något mål som jag ska klarat av till våren 2016 så är nog mina mål med Tess

¤ Hon ska inte vara tjurig i paddocken när man er henne trava

¤ Hon ska kunna göra halt

¤ Hon ska få mer muskler

¤ Vi ska ha bästa vintern tillsammans med många skogsritter!


Det var fyra ganska bra mål jag kom på nu! Den sissta blir nog ganska lätt att klara av då hon är den bästa som finns! ~E

Presentation


Välkommen till våran blogg! Här kommer vi skriva om allt från vardag till hästar!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12
13
14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Vi älskar er!


Ovido - Quiz & Flashcards