travarna

Alla inlägg under december 2015

Av Travarna - 14 december 2015 20:16

Det blev inge ridning idag, det vart mys i stallet istället för att jag ska rida henne imorgon och på onsdag. Så jag tänkte att hon kunde få vila idag så att hon inte går fem dagar i rad. Hon galopperade 3 km igår så tror även att hon hade träningsvärk då hon var veldigt stel när hon gick.


Imorgon vet jag faktiskt inte vart jag ska rida. Antingen rider jag ut en sväng eller så rider jag i paddocken. Vi får se vad det blir..


Lilla stjärnan har fått mugg igen.., när det äntligen var borta så kom det igen, så det är bara att börja behandla så gott det går. Snart kommer tyvärr marken bli mjuk och lerig igen så vi får hoppas att det inte blir värre då! 


Är så himmla trött just nu! Jag har knappt sovit på 5 dagar så kan vara därför. Idag så åkte vi skridskor på idrotten och det var ganska roligt när man väl blev säker på isen. Har just suttit och läst ut engelska boken som jag ska ha prov på onsdag. Vi kollar på en skräckfilm på spanskan. Spanjorer är inte speciellt bar på att göta filmer men de kan iallafall göra skräckfilmer. Haha blev så rädd idag så jag började gråta, typiskt mig. Ne nu tror jag faktiskt att jag ska sova! God natt! ~E

Av Travarna - 13 december 2015 16:09

Dagens ridtur gick helt ok.


Jag red ut en sväng ensam för att hon måste lära sig lita mer på mig. Så vi red grusvägen och sen så vände vi. På vägen hemmifrån så var hon väldigt lugn fast ändå stressad. Hon vart rädd för någon som hög ved och vägrade gå förbi så jag fick hoppa av och leda henne en bit, sen så hoppade jag upp på henne igen. Vi skrittade hela vägen dit grusvägen svänger. Där kan man antingen svänga till vänster och då kommer man in i skogen eller följa grusvägen som svänger till höger. Jag följde grusvägen och så travde jag en liten bit. Sen så galopperade vi ca 100m för sen kommer man till en återvändsgrände. Hon ville knappt sakta av men fick typ stop på henne så att jag kunde vända sen så travade vi ca 20m för sen så skulle hon galoppera. Och när hon väl galopperar så får hon massor av beröm för att hon ska fortsätta. Så försökte jg sakta av när vi va tvugna att svänga men det gick inte så bra. Jag fick inte stop på henne förens vi var hemma på gårdsplan, så vi hade galopperat hela vägen hem. Det var ett under att vi inte gick omkull. För hon har inga broddar och grusvägen var hård och lite hal. Hon gled ganska mycket men fortsatte ändå. När vi var inne i stallet så var hon jätte trött. Hon hade jätte hög puls och det tog ca 30 min innan hon nästan andades normalt igen. Men man förstår att hon var både trött och stressad för den vägen är ganska lång. Inte helt säker på hur ång den är men över 2km tror jag. Men hon var iallafall jätte duktig. 


Synd att man inte kan kontrollera galoppen men det kommer nog snart. Nästa gång när jag rider med någon och jag galopperar så ska jag fråga om den kan filma. Så ni kanske får se en video någon gång eller iallafall ett kort när jag galopperar. 


Imorgon blir det utritt igen om Nelly ska rida, annars så rider jag i paddocken då jag inte vill rida ut själv i mörkret. Någon gång denna vecka så ska jag och Nelly byta julklappar. Jag kan lägga upp en bild på sakerna om jag kommer ihåg. Det kommer nog också komma ett fota på schabraken jag har till Tess för det var någon som ville se dom. Dock har jag bara 3st så det är inte så många och alla är i samma färg. ~E

Av Travarna - 12 december 2015 16:50

Igår så red jag Steffe. Vi red lite i paddocken. Det blev hoppning över en kavaleti bom då han inte kunde trava över den så vi hoppade lite och han sköte sig hyfsat. Han tyckte iallafall att det var roligt. Han vart dock väldigt trött sen.


Senare på kvällen åkte jag till Karin för att jag och Cajsa skulle sova där, så jag och Cajsa var hemma hos Karin själva tills hon kom och det kändes ju lite konstigt. Men sen så kollade vi typ bara på tv och pratade och skrattade som vanligt.  Så vi åkte ut till stallet idag och red lite.


Cajsa red i paddocken och jag o Karin red ut en sväng och sen skulle vi galoppera på stubåkern. I skogen lyssnade hon bra men på stubåkern går det knappt att kontrollera henne. Jag red längst bort och sen vände jag bara för att få henne lugn men hon sken galopperade hela vägen tillbaka och hon tänkte hoppa över diket till bilvägen. Så jag fick göra en tvär sväng så att jag nästan trillade av, men som tur var satt jag kvar. Det är tredje gången jag har fått göra så, önskar hon bara kunde vara lite lugnare. Men hon galopperade hyfsat lungt i skogen.


Imorgon tror jag att det blir lite markarbete i paddocken så att hon får tänka lite. ~E

Av Travarna - 10 december 2015 19:37

Förlåt för att jag har varit så oaktiv på bloggen, men mår inte så bra just nu och har även inte haft tid då vi har haft väldigt mycket i skolan.


Idag på profilen var det bara jag och Nelly som var med, vilket var jätte roligt. Vi fick välja vilken häst vi ville ha och vad vi skulle göra! Såklart valde vi hoppning! #hoppmuppar

Så det vart som en privat lektion fast gratis. Är jätte nöjd med Tammie! Hon var dock lite okoncentrerad på volten men annar gick det bra. Hoppas det bara är vi två igen nästa vecka. 

Har verkligen saknat att hoppa min lilla stjärna! Hon är så duktig och önskar verkligen att man hoppade oftare så att man kan bli lite bättre.


Andra lektionen så fick jag King då Donna är sjuk. Hade aldrig ridit honom innan men det gick helt ok. Kändes som om att jag red en ponny då han är steax över gränsen till ponny tror jag om han inte är ponny. Iallafall så gick det bra för att vara första gången. Han vart lite för taggad i galoppen, vi är åtta stycken som rider på en lite liten ridbana så han var ju typ i svansen på hästen framför hela tiden men vad ska man göra? Annar så lyssnade han ganska bra och hans trav var jätte bekväm att sitta ner i vilket jag uppskattar väldigt mycket.


Nästa vecka får vi nya hästar och såklart glömde jag önska hästar, så får se vilka jag får. ~E

Av Travarna - 6 december 2015 20:53

Ja, som ni säkert läste i rubriken så hade jag lite söndags mys i stallet. Jag åkte ut till stallet vi kl 13.30 och kom hem kl 19.00, så det blev en hel dag i stallet.


Det jag gjorde var att mocka och fixa alla tre boxarna. Jag mockade ur hela Tess box för att jag var så trötta på att hon hade bedd. Bokstavligen hela boxen hade bedd, tror det tog mig ca 2 timmar att mocka ur allt och fixa nytt spånpellets till boxen. Men blev ändå ganska nöjd så får se hur lätt det blir att mocka imorgon.


Sen så har jag typ ståt och borstat lite på henne, det var storm ute så vi kunde inte rida om vi inte ville blåsa bort. Så vi pysslade lite med hästarna och hade det mysigt. Vi var så sugna på att rida så vi red lite i stallet, haha mobba oss inte nu men vad ska mangöra när man inte kan rida ute? Så vi skrittade runt lite. Vi red i grimma och grimmskaft. Hon lyssnade faktiskt väldigt bra på det. Hon lyssnade nästan lika bra som hon gör på hackamoret.


Vi smörjde träns också och så städade vi Karins skåp för att vi hade så tråkigt och visste inte vad vi skulle göra, så nu hoppas vi på att hon blev nöjd.


Nu på kvällen har jag slagit in dom sissta julklapparna som ska till stallet. Så jag hoppas att dom två blir nöjda med sina julklappar. Imorgon tror jag iallafall att jag ska rida, jag saknar att rida min underbaraste så ger mig nog ut i blåsten imorgon ändå!


Nu måste jag plugga lite till mitt spanska prov imorgon. Vi har minst ett prov varje dag hela veckan som kommer. Även luciatåg på fredag och har fortfarande inte några "kläder" till det. Ha en bra kväll nu! ~E

Av Travarna - 4 december 2015 18:24

Idag har det varit storm här hemma så 3 fönster på skolan har blåst in så vi saknar några.


Vi red inte idag då det är storm ute, det blåser 24s/m vilket är väldigt mycket. Men jag fixade hos Steffe och tog in han. Jag skulle h tagit in alla hästarna men sen kom en annan och hon sa att hon kunde göra det så jag åkte till Tess och där så borstade vi på våra hästar och satt lite på dom. Hanna var även med idag vilket var jätte roligt. Jag slängde upp henne på Tess en gång och det gick jätte bra men hon sa världens roligaste sak när hon satt där och Tess flyttade lite på sig "Den rör på sig!", vi höll på att dö av skratt. Hon lät precis som Jonte. Hon är hästvan och har ridit i många år så vi tyckde det lät lite roligt. 


En rolig sak är att hon vill bli skötare till Ester! Vilket är jätte bra då hon behöver få lite mer kärlek och bli ompysslad. Så det skulle vara kul om hon blev det då hon har jätte bra hand om Ester. Hon har bara varit med två gånger men ändå så älskar hon hästen, första gången red hon och idag blev det bara mys i stallet då hon är väldigt halt igen och för att det var storm ute.


Sen så ska jag fatta ett väldigt svårt beslut om min lilla tjockis, jag vet inte om jag ska ha kvar honom då jag själv känner att jag inte har så mycket tid till honom och behöver lägga ner mer tid på Tess då jag håller på att rida in henne till ridhäst. Men jag vet inte, jag har skrivit till hans ägare och väntar på svar. Men kommer självklart ha kvar honom tills hon hittar någon ny och kommer säker och hälsar på honom och det kanske blir en o annan ridtur på honom, så vi får se hur det blir med den saken. Men jag kommer sakna honom jätte mycket! Har en såndär hatkärlek till honom. Min lilla tjockis! 


Nu måste jag gå och duscha! Imorgon blir det att handla julklappar och på söndag en ridtur och så ska vi göra knäcke bröd till poppisaran någon dag i helgen! ~E

Av Travarna - 3 december 2015 20:01

Ja som ni har märkt så har jag inte bloggat på några dagar pga att jag inte haft tid då jag har pluggat. Men tänkte sammanfatta de dagrana lite kort.


I tisdags var jag ju i stallet som vanligt och hjälpte till. Barnen i nybörjar gruppen fick galoppera för första gången och dom var jätte duktiga! Flera av dom fick galoppera själva så då förstår ni hur duktiga dom var. Sen så hände det väll inte så mycket mer än att jag pluggade på kvällen.


I onsdags red jag Tessi! Min finaste, jag red barbacka igen. Hon var jätte duktig och då satte halterna perfekt så nu kan jag bocka av den grejen! Så äntligen kan hon stanna vilket kommer underlätta så mycket. Nu ska vi nog börja träna på böjda spår så att hon kan gå på volt. Hon var iallafall helt underbar!


Sen idag! På profilen idag var vi bara 3 stycken och vi fick rida i hela ridhuset vilket var väldigt lyxigt då vi alla hade en varsin volt att jobba på i galoppen. Jag fick Manjaro. Det var andra gången jag red honom och det gick väldit bra! Han var jätte duktig och lyssnade ganska så bra! Han var dock lite för övertaggad i galoppen då vi övade galoppfattningar, men eftersom att vi hade en varsin volt gick det bra! Jag tycker han påminer väldigt mycket om Tess iallafall i traven då han bara vill springa. Han är även snabb i skritten så dom liknar varandra väldigt mycket. 


Andra ridpasset fick jag äntligen rida Donna igen! Jag har saknat henne så mycket. Vi fick även tillbaka våran gammla ridlärare Fia som har varit sjukskriven pga cancer. Det var jätte roligt att få rid för henne igen. Jag är inte så jätte nöjd med Donna idag då hon var väldigt pigg och lyssnade inte så mycket. Men som tur var förstod Fia det så hon tyckte att jag red henne bra men själv är jag inte speciellt nöjd. Hon påminer också om Tess i traven för när hon drar upp huvudet så springer hon bara och lyssnar inte på bettet. 


Jag frågade även Fia om jag fick ta med Tess i vår då hon behöver lära sig mer saker och det tyckte hon att jag skulle göra. Hon älskar när man tar med egna hästar så det är ju väldigt possetivt och hon förstår om hästar är pigga eller har en dålig dag eller är nervösa så känner spontant att det kommer gå bra när jag har med henne! Längtar faktiskt redan men då har vi ju ett mål! Kanske blir tidigare vem vet, allt beror på hur snabba framsteg vi gör här hemma på banan.


Imorgon har jag Steffe, vi får se om det blir någon ridning för att det ska blåsa 24s/m så vet inte om det blir något men lite mys i stallet blir det iallafall. 


Nu ska jag gå ner och kolla på tv. ~E

Presentation


Välkommen till våran blogg! Här kommer vi skriva om allt från vardag till hästar!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Vi älskar er!


Ovido - Quiz & Flashcards